torsdag 19 augusti 2010

Mindfulness

Att befinna sig i nuet och njuta här och nu. Jag har under våren och sommaren gått en femstegskur där jag lärt mig just detta och det känns fantastiskt. Det är så lätt att bara rusa med i tempot med lämning på dagis, jobb, hämtning, middag, tvätt och allt annat som hör en barnfamilj till. Nu tar vi allt i ett lugnare tempo och jag märker att vi alla mår mycket bättre av det. När barnen behöver komma ner i varv använder jag mig av djupandning (en typ av yogaandning) kombinerat med en barnanpassad massage och...det fungerar.

Vi har ju haft en rätt så intensiv småbarnsperiod med mycket sjukhusvistelser för båda barnen. Redan innan vi fick barn hade vi en jobbig period med en stark längtan efter just...barn. Det tog tre år av upprepade missfall innan slutligen vår underbara lilla prinsessa Victoria (Lillan) kom till världen en junidag. Beslutet att vi ville ha ett syskon till Victoria kom ganska omgående och en septemberkväll kom sedan vår ljuva lille prins Henry (Lillebror) och det är nästan lite overkligt att vi ska få uppleva denna lycka igen...jag vågar inte riktigt tro på det ännu trots att vi redan går in i vecka 20. Nästa vecka är det dags för ultraljud och jag är spänd, förväntansfull och lite lite nervös.

Med hjälp av meditation och andning ska jag se till att vi inte får samma jobbiga höst som tidigare. Det går till så att jag så ofta jag kan visualiserar barnen i ett ljust sken och upprepar för mig själv: " Mina barn är friska för så är det och inget annat! " vi har också fått tips på olika naturmedel som kan hjälpa oss så att vi slipper alla dessa kortisonkurer på Lillebror. Nu håller vi tummarna!

Hoppas ni får en underbar dag!

2 kommentarer:

  1. Tack för att du delar med dig av ditt liv, dina tankar, och dina underbara kläder du skapar!!! Det känns verkligen som om du tar hand om dig och de dina, det gör säkert att hösten blir bra. Det låter väldans sunt, att stanna upp, andas och bara vara lite.....

    SvaraRadera
  2. MESC, Tack så jättemycket för dina värmande ord! Jag tror att alla skulle må bra av lite mindfulness i vardagen :-)

    Kram

    SvaraRadera