måndag 9 augusti 2010

I sommar har det varit mycket av...

Detta...

Lillans myshörna, en gammal kökssoffa som jag renoverat och som fungerar utmärkt för både mys och förvaring av hundratals gosedjur. Dynan har jag klätt om och så sydde jag en massa kuddar. Soffan fungerar även bra som extrabädd när små kompisar ska sova över.

Varför är alla resårbottnar så trista? Jag köpte det vackraste tyg jag kunde hitta och klädde helt enkelt om resårbotten. Det var inte så svårt som jag trodde, och snyggt blev det också. Jag tog mått, sydde en klädsel som jag sedan fäste under sängen med häftpistol. Ben och sänggavel är sedan jag var liten, jag älskar att återanvända fina saker.

Överkast i underbart rosmönster och päls. Kan det bli mer passande till en liten prinsessa. Tyget hittade jag på Stoff & Stil när vi var i Skåne på semester, det var redan quiltat och jag köpte det som en metervara. På kanten satte jag en knypplad romantisk spets som är ett loppisfynd...eller var det tradera?

Lampprojektet var riktigt roligt. Jag hittade den här fantastiska lampfoten på loppis i Ystad tillsammans med två otroligt vackra lampetter ( jag har inte fixat dem ännu) plus en skärm som hade sett sina bästa dagar. Lampfoten gjordes ren och så sydde jag en ny lampskärm som jag blev riktigt nöjd med. Lampan passar nu fantastiskt bra till kristallkronan som sitter i taket.

Lillebror fick ett rum i marin stil. Gardinen är sydd av ett snyggt örngott jag hittade på Hemtex, överkastet är en bordsduk från samma ställe. Den fina växasängen är arvegods och den har till och med min pappa sovit i, visst är det fantastiskt? Skåpet har också använts av flera generationer men på min mans sida. Jag har målat om alla möbler i vitt. Barnmöbeln kommer faktiskt från IKEA, och jag gillar den.

Badrummet på övre plan med en underbar harmoni. Den gammeldags hatthyllan inhandlades på ILVA i Malmö, liksom toalettpappershållare och krokar. Badkaret kommer från Svedbergs och är så djupt att jag får vatten över axlarna. Badrummet ska få lite mer fluff, en tavelram, en rokokofåtölj i rosa sammet och lite annat vardagslyx.

Badrummet nere, här är det praktiskt som gäller! Tvättdelen med två tvättmaskiner och en torktumlare, stor bänkyta och många hyllor. Handfatet är superbrett och har två blandare så hela familjen kan borsta tänderna samtidigt. Duschen är inbyggd och så fick vi även plats med en liten bastu. Kan man önska sig mer? Jag lovar att visa fler bilder på alla olika delar i detta praktiska rum.

4 kommentarer:

  1. Det är så jag ser att vår tvättstuga ska se ut en dag ;) Väldigt praktiskt och snyggt!

    kram Mia

    SvaraRadera
  2. Det är klart den ska :-) Tack och kram!

    SvaraRadera
  3. Så fint, ger mig riktigt dåligt samvete över min stökiga tvättstuga.

    SvaraRadera
  4. TRI o MAR, Tack! Ja, det kanske inte riktigt är sådär bra ordning alltid hos oss heller :-)

    SvaraRadera